Innledning
Randem & Hübert AS er Norges eldste ventilasjonsbedrift og har vært i bransjen siden 1935. Selskapet leverer, installerer og vedlikeholder klima- og ventilasjonsløsninger gjennom løsningsdesign, profesjonell prosjektledelse, montasje og service. Randem & Hübert AS innehar spesialkompetanse på oppgradering eller etter-installasjon av anlegg i eksisterende bygg. Sammen med et avansert tilbud for fjernovervåkning og fjerndrift av anlegg kan selskapet ofte levere økonomisk gunstige løsninger med redusert miljøavtrykk.
Selskapets kunder er Norges mest krevende entreprenører, byggeiere og sluttbrukere innenfor næringsbygg, offentlige bygg, flerbruksbygg, produksjons- eller spesialbygg. Randem & Hübert AS leverer tjenester over hele landet gjennom partner-bedrifter, mens hele Østlandet dekkes med egne ressurser.
Randem & Hübert AS er en virksomhet som tar bærekraftig forretningspraksis på alvor. Vårt mål er å bruke vår innflytelse til å arbeide for respekt for menneskerettigheter, etisk handel og bærekraftige produksjonsprosesser, både i selskapet og overfor våre forretningspartnere. Vi jobber for en bærekraftig forretningspraksis gjennom aktsomhetsvurderinger, som danner utgangspunktet for en metodisk tilnærming. Å stanse, redusere eller forebygge negative konsekvenser for mennesker, samfunn og miljø er en grunnleggende forutsetning for å lykkes med etisk handel.
I 2023 ble selskapet innlemmet i en nordisk samarbeidsgruppering, Currentum Partners, som har sitt Holding selskap i Sverige. Dette innebærer at selskapet i tettere grad enn tidligere underlegges EU regulering. I praksis gjelder flere direktiver allerede, og CSRD, som også er vedtatt for store selskap i Norge, medfører rapporteringsplikt fra konsern.
Bærekraftig forretningspraksis
Våre prinsipper for bærekraftig forretningspraksis forplikter våre ansatte, leverandører og samarbeidspartnere. Internasjonale standarder for menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø, dyrevern og antikorrupsjon skal respekteres.
Randem & Hübert AS sine prinsipper for bærekraftig forretningspraksis er basert på FNs konvensjoner og bærekraftsmål og angir minimums-, ikke maksimumsstandarder. Lovgivningen på produksjonsstedet skal respekteres. Der hvor nasjonale lover og reguleringer dekker samme tema som disse retningslinjene, skal den høyeste standarden gjelde.
På konsern-nivå, Currentum AB, har selskapet bl.a. implementert en egen Bærekraftpolicy (Sustainability Policy), som inneholder visjoner og retningslinjer for selskapets håndtering av miljømessig risiko, menneskerettigheter, arbeidsmiljø og god forretningsskikk. Currentum AB er med i ordningen under FNs Global Compact, og jobber i samsvar med de 10 prinsippene om menneskerettigheter, arbeidsrett, miljø og anti-korrupsjon.

Styret i Randem & Hübert AS har vedtatt vår policy for åpenhetsloven og gitt daglig leder ansvar for etterlevelse av den.
Redegjørelse for foretatt aktsomhetsvurdering
Randem & Hübert AS benytter seg av leverandørkjeder som ligger spesielt omtalt av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) der det foreligger høy risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter.
Spesielt 2 produktkategorier er aktuelle å vurdere nøye. «Kjøp av bygg- og anleggsmaterialer (stein, trevirke og metall)», i denne sammenheng metall, og «Kjøp av elektronikk og IKT» er viktige for selskapets verdikjede.
I 2024 har Randem & Hübert AS kjøpt inn produkter og tjenester for ca 400 mnok fordelt på flere hundre leverandører. De største direkte leverandørene av stål og elektronikk ble det fokusert på etter 2022. Etter 2023 ble det fokusert på underleverandører i same bransje, og som derfor kjøper inn stål og til dels elektronikk parallelt med vår egen verdikjede.
Da det er innført forbud mot innleie av personell på alle byggeplasser i Oslo, Akershus, Østfold, Buskerud og Vestfold, kjøper Randem & Hübert AS inn en vesentlig andel entrepriser fra andre produksjonsbedrifter. Implisitt vil derfor disse aktørene ha en lignende verdikjede som den Randem & Hübert AS har. Det er derfor viktig å prioritere innsatsen ifm aktsomhetsvurderingene på dette segmentet av leverandører.

*Kilde: www.transparency.no/
Vi vet at en del av våre leveranser indirekte kommer fra land med større sannsynlighet for korrupsjon enn det vi er vant med i Norge. Som det fremgår av kartet er både Italia, Slovenia, Tsjekkia er sannsynlige opphavsland for del-komponenter og utsatt for korrupsjon.
Tilsvarende har visse opphavsland høyere risiko for brudd på arbeidsmiljølovgivning, men de aktuelle land vi indirekte importerer fra gjennom innkjøp av del-entrepriser får en score over 80 poeng, dvs minst «Approaching Decent Work»

* Kilde: https://labourrightsindex.org
Tiltak
Gjennom strukturert arbeid og videre implementering og kommunikasjon rundt konsernets policyer vil kjennskap og bevissthet rundt bærekraft og etisk forretningsskikk sementeres i bedriften.
Fremover skal Randem & Hübert AS fortsette å ha et bevisst forhold til hvilke leverandører som benyttes i underleverandørers stål-leveranser og prioritere selskap med god kjennskap til sin egen leveransekjede.
Selskapet skal fortsette med å gjennomføre leverandørevalueringer og besøk. Det er gjennomført og planlagt besøk hos flere leverandører i 2024.
Selskapet inkluderer allerede bærekraftig forretningspraksis som vurderingskriterium i valg av underleverandører, og skal ytterligere forsterke dette i året som kommer.
Konklusjon
Randem & Hübert AS skal videreutvikle arbeidet for å sikre bærekraftig forretningspraksis gjennom aktiv involvering fra styret og selskapets ledelse, herunder å påse at aktsomhetsvurderinger gjennomføres og nødvendige tiltak iverksettes.
Gjennom 2024 og inn i 2025 har selskapet i økende grad rapportert ESG data til konsern. Funn og data er publisert på konsernets hjemmeside: Currentum_Hallbarhetsrapport_250317.pdf
Basert på våre undersøkelser og fremlagt materiale fra våre leverandører mener vi at Randem & Hübert AS opererer på en etisk og bærekraftig måte.
For spørsmål og henvendelser, vennligst kontakt oss på [email protected].
Oslo, 30.06 2025
***
